Pozvánka pro vás

Existuje recept na šťastné a spokojené dítě? Muchlinka vám napoví

Anna, Jan, Tereza, Jakub, Adéla, Tomáš… To jsou jména zapsaná ve výkaze předškoláků z oddělení Sluníčko v mateřské škole v naší obci. Do tohoto archu se dále zapisuje, jak tito předškoláci zvládají, či nezvládají předškolní dovednosti.

 

  • Je ale hodnocení zvládnutí klíčových kompetencí opravdu vypovídající a vhodné pro všechny děti stejně?
  • A co třeba vrozený potenciál každého dítka? Zajímá to vůbec někoho?
  • Píše to někdo do záznamů dítěte pro budoucí potřebu a další rozvoj dítěte na základní škole?
  • Pomohlo by takové individuální hodnocení i samotným rodičům dětí?

 

Opusťme na chvíli tyto otázky a pojďme se podívat na důvěru dětí. Domníváme se, že děti každého věku potřebují mít vedle sebe parťáka. Takového, kterému důvěřuji, mohou k němu vzhlížet, a který je dovede přirozeně a nenásilně vést k poznání sebe samého (k vlastnímu potenciálu). Může se jím stát rodič, učitel, spolužák, sourozenec nebo dokonce pohádkový hrdina.

 

Dítě instinktivně tíhne k činnostem, které ho dělají šťastným.

 

Věřte, nebo klidně nevěřte, ale už od raného věku si dítě samo vybírá hračky, knížky, kroužky i lidi, u kterých intuitivně cítí, že jsou s ním v souladu – podporují jeho silné stránky. Můžeme se například setkat s dvouletým chlapečkem, který umí rozpoznat značky automobilů. Doslova v úžas nás může dostat holčička, která ve čtyřech letech maluje obrazy, ale i hoch, který ze stavebnice dovede poskládat fungující modely bez návodu k použití.

 

Jak to máte vy? Víte, v čem vaše dítko vyniká? Je to zpěv, hudba, improvizace, tanec, proaktivní myšlení, nebo znalosti konkrétního tématu? Ať tak či tak, určitě jste si všimli, že to, co děti zajímá, to se “učí” rády a velice rychle. Ne nadarmo se říká, že děti jsou jako houby. V tomto případě to platí na 100 %.

 

Potenciál dítěte je třeba rozvíjet a nechat ho růst společně s ním. To vyžaduje podporu ze strany rodičů i učitelů. Ne vždy to bývá jednoduché, ale pochopení a úsilí do dětí vložené se nám vrátí nevyčíslitelně. Máme pak doma totiž šťastné a spokojené dítě.

 

Kdo je to Muchlinka? A co má společného s rozvojem dítka?

 

Na rozvoji dětského potenciálu záleží také chobotničce Muchlince – dětské hračce s příběhem. Ve svých pohádkových příbězích vede děti k přirozenosti v poznávání sebe sama a k pochopení individuální cesty každého jedince.

 

 

Důvěru si buduje už od jejich útlého věku pro ně přirozeným způsobem a tím je muchlování – tedy doteky. S dětmi tak tato chobotnička vyrůstá a doprovází je na jejich životní cestě, např. při usínání, růstu zoubků nebo návštěvě u lékaře. Doslova roste společně s ním a dítko mu může před spaním šeptat své radosti i starosti. Důvěru získanou od útlého věku pak Muchlinka rozvíjí dále ve svých pohádkových příbězích, kde vede děti k hodnotovým cílům. Sama holčička Muchlinka prožívá se svými kamarády řadu dobrodružství, která vycházejí ze skutečných příběhů malých dětí.

 

Dítě se tak může s Muchlinkou samo nalézt (poznat v pohádkovém příběhu), což mu pomůže lépe pochopit vlastní situaci, ve které se zrovna nachází. Zároveň ho Muchlinka vede k prožitku, který končí vyřešením dané situace a nasměrováním, jak dítě může se svými prožitky dále pracovat. Na jinakost a individualitu každého z nás Muchlinka poukazuje nejen ve svých příbězích, ale také vzhledem, kdy na rozdíl od ostatních chobotnic, má jedno chapadlo jiné barvy.

 

 

Čím je Muchlinka jiná než ostatní hračky a pohádkové knížky?

 

Muchlinka je moderní hračka, která se dětem líbí. Co více, je to “malá Češka”, neboť vznikla díky zlatým českým ručičkám v Lipníku nad Bečvou. Narodila se tak ve stejné dílně jako Dádina žížala Julie, Lichožrouti či Kuky. Má certifikaci nezávadnosti a hodí se proto i pro ty úplně nejmenší děti, které s jejím červeným chapadlem s oblibou přepočítávají své zoubky.

 

Pohádkové příběhy nejsou jenom klasické pohádky, kterých se na nás valí tuny v každém knihkupectví. Každý příběh sleduje konkrétní výchovně vzdělávací cíl, který je dětem předkládán s humorem a jazykem, kterému dobře rozumí. Kniha sama o sobě vede děti k předčtenářské a čtenářské gramotnosti díky závěrečným otázkám, které jsou přiloženy u každého příběhu. Díky celostránkovým bohatým ilustracím navíc propojuje dětské vnímání a pomáhá jim vidět celý příběh v širších souvislostech.

 

Na své si přijdou všechny děti, ať už informace nejlépe vnímají přes mluvené slovo, prožitkem, rytmikou nebo obrázky. Každý příběh je propojený jak již zmiňovanou celostránkovou ilustrací, tak rytmickou básní spolu se sérií otázek. V tom jsou pohádkové příběhy Muchlinky z Bublinkova jedinečné. Díky otázkám má tak rodič, příbuzný, učitel či kdokoliv, kdo pohádku předčítá, možnost komunikovat s dítětem či dětmi nad daným tématem a ověřit si, zda textu porozuměly.

 

 

Kde Muchlinku s jejími příběhy naleznete?

 

Muchlinkománie se pomalu, ale jistě začíná šířit naší republikou. Chobotničky zahlédnete v kočárcích miminek, dětských postýlkách anebo ve specializovaných institucích (u nemocných dětí, v pěstounských centrech).  Příběhy jsou zatím ke stažení na webu projektu.

 

Ale to všechno se brzy změní! Muchlinka spolu s jejím týmem udělala další velký krok do světa – rozhodla se propojit s organizací Pointa Publishing, s. r. o. a vydat první tištěnou knihu pohádek o Muchlince z Bublinkova. Knižní kampaň poběží 30 dnů od 30. května 2019.

 

A to je příležitost pro vás, milí rodičové a pedagogové. Mezi odměnami naleznete akční cenu knížky anebo duo balíček plyšáček + knížka. Kdo bude chtít, může dokonce knížku i plyšáčka darovat do dětské organizace a rozzářit tak úsměv dítku, které nemělo to štěstí na klidné rodinné či zdravotní zázemí. Vždyť rozvíjet svůj potenciál si zaslouží každé dítě, nejenom to ve zdravém rodinném prostředí. Tak jim to společně umožněme.

 

 

“Mňuchúúú!” loučí se s vámi Muchlinka a celý její tým, jmenovitě Peťa, Hanča, Lenča, Denča a Radek.

 

Text napsala Hanka Šormová, autorka pohádek pro Muchlinku a čerstvá maminka malého Adámka ♥

 

Našla jsem svoje poslání v práci s dětmi a pomáhám tento svět přiblížit dospělým, kteří už zapomněli, že byli kdysi taky dětmi. Baví mě to, naplňuje a otevírá mi to nové obzory. Miluji tvůrčí proces - s dětmi i na tomto webu www.skolka-online.cz.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *